TJÄNSTER
Detta innebär bland annat att vi:
Vi är mycket kunniga på att skapa skräddarsydda organisationsanalyser och utvecklingsplaner, vilka är specifikt framtagna utifrån varje enskilt företags behov för att uppnå en positiv och stabil arbetsmiljö. Genom noggranna analyser och innovativa lösningar samarbetar vi nära med våra kunder i syfte att maximera deras fulla potential och att uppnå framgång i förändringsprocessen samt att uppnå ett bestående resultat över tid.
Vi erbjuder skräddarsydd ledarskapsutveckling och teamcoaching för att stödja och stärka företagsledare och team att nå sin fulla potential. Genom exponeringsträning och individuell vägledning främjar vi både ledarskap och samarbete på en och samma gång.
OBM är ett verktyg för att tillämpa beteendeanalys och inlärningspsykologi i samband med organisations-utveckling. OBM har sina rötter i inlärningspsykologin som förklarar människors olika beteenden. Ibland omtalas OBM som ”KBT i organisationer", vilket är en ganska så rättvisande beskrivning, då det är en storskalig beteendeanalys som görs i verksamheten. Med detta som förhållningssätt kan OBM tillämpas i all typ av förändringsarbete både på en enskild gruppnivå som på organisationen som helhet. OBM har till skillnad från många andra metodiker empiriskt stöd inom forskning för organisationsutveckling. Och det finns ett flertal genomförda studier som tydligt påvisar att OBM genomgående fungerar väldigt bra, oavsett typ av organisation som den tillämpas i.
Några av de områden vi tittar på i företaget är om det finns en tydlig:
Oberoende av verksamhetsinriktning pågår det ständigt förändrings-processer i en verksamhet, oavsett om det beror på inre eller yttre anpassningar. Det handlar som verksamhet att snabbt kunna anpassa sig till de förändringar som råder på marknaden. Företaget behöver ibland effektivisera processer och skapa nya innovativa produkter och tjänster, eftersom verksamhetens kunder idag till viss del har andra behov av tjänster än för något år sedan. Organisationer som inte anpassar sig tenderar snabbt att bli ifrånsprungna av konkurrenterna. Här är OBM ett viktigt hjälpmedel och rätt använt gynnar OBM innovation och utveckling i organisationen, både kortsiktigt och långsiktigt. Med hjälp av OBM pinpointar Novateur tillsammans med kunden vad det är som behöver förändras och hur dessa beteendeförändringarna sker. OBM ger kunden verktygen att kunna skapa en förändring som är hållbar över tid, inte bara i stunden som många andra populära modeller tenderar att göra.
Grunden i ett förändringsarbete är en väl genomförd beteendeanalys (A-B-C) och denna används sedan när man tittar på vad det faktiskt är som styr våra beteenden i organisationen. ABC modellen beskriver hur en specifik aktiverare påverkar ett visst beteende och exempel på dessa aktiverare är; organisationens uppsatta värderingar, framtagna marknadsplaner, diverse styrdokument, arbetsbeskrivningar av olika slag eller nya instruktioner från ledningen. Ibland kommer instruktionerna till och med från en kollega för att nämna några aktiverare.
Aktiverarna beräknas uppskattningsvis styra cirka 20 % av våra beteende inom en verksamhet, men något som definitivt har störst påverkan och effekt på våra beteenden är konsekvenserna av det valda beteendet som är under luppen. Generellt estimeras det att konsekvenserna styr upp emot 80 % av våra valda beteende under arbetsdagen och konsekvensen följer alltid efter ett beteende, antingen i direkt anslutning till det valda beteendet eller vid ett senare tillfälle. Exempel på konsekvenser är; en uppföljning, feedback från chefen, belöning för gott arbete, bestraffning och påminnelser när man inte effektuerar det som är tänkt att levereras. Överordnat gäller att de konsekvenser som är positiva och ligger i direkt anslutning till beteendet vi använt oss av har störst effekt på våra framtida val av beteenden.